Bilnyheter |
|||
och
annat trevligt... |
|||
Nya Ferrari F12 Berlinetta | Ferraris häftigaste bil för gatbruk någonsin! | ||
Här är den vassaste gatbilen som Ferrari någonsin byggt – F12berlinetta. Bilen har 740 hästar, 690 Nm och klarar av 0-100 km/h på 3,1 sekunder. | |||
Storleksmässigt har faktiskt F12berlinetta krympt något jämfört med 599. och den nya modellens längd ligger på 4,62 meter. Bredden är 1,94 meter och höjden ligger på 1,27 meter. Även vikten är något som kapats och Ferraris nya flaggskepp väger in på 1 525 kilo – vilket är 70 kilo mindre än föregångaren. Men trots mer effekt slår nykomlingen 599 GTB Fiorano med hästlängder när det kommer till den ”gröna” kolumnen. Enligt Ferrari ska F12berlinetta vara 30 procent snålare än sin föregångare och ska bara släppa ut 350 gram per kilometer. En siffra som ska göra modellen till mönstereleven i klassen. |
Bilen som sådan har försetts med en V12:a (därav 12 i namnet) som producerar massiva 740 hästkrafter och 690 Nm. Detta gör den till den snabbaste gatlagliga bilen som någonsin producerats av Ferrari. Visst, det finns värre bilar – men dessa har du inte fått köra vid sidan av banan. Effekten går rätt ut på bakhjulen via en dubbelkopplingslåda. Växlingen är F1-inspirerad och blixtsnabb – något som gör att accelerationen från stillastående upp till 100 km/h går på 3,1 sekunder. 0-200 km/h är avklarat på 8,5 sekunder och accelerationen avklingar inte förens nålen står och darrar på 340 km/h. Siffrorna avslöjar att F12berlinetta klår sin föregångare med 0,6 sekunder i den inledande sprinten och har en topphastighet som ligger 10 km/h över. |
||
Ferrari FF | Fyrhjulsdriven, fyrsitsig ersättare till Ferrari 612 | ||
A revolutionary four-seater, four-wheel drive V12 Ferrari: exceptional performance and versatility.
The FF features the company´s first ever four-wheel drive system. Ferrari´s exclusive, patented 4RM (four-wheel drive) weighs 50 per cent less than a conventional four-wheel drive system, maintaining perfect weight distribution (53 per cent over the rear axle). Completely integrated with the car´s electronic dynamic control systems, the four-wheel drive technology delivers record levels of performance on all terrains and in all conditions via continuous and intelligent predictive torque distribution to all four wheels. The FF is also equipped with the latest magnetorheological damping system (SCM3), as well as the most recent development in carbon-ceramic brakes from Brembo. Exceptional performance levels come courtesy of the new 6,262 cc direct injection engine which develops 660 CV at 8,000 rpm. In tandem with its transaxle dual-clutch F1 gearbox, stunning acceleration figures (0-100 km/h in 3.7 sec.) are guaranteed. The new model´s class-leading weight-to-power ratio of 2.7 kg/CV, along with its ideal weight distribution, ensures exceptionally responsive handling. The result is that owners will be able to enjoy the FF´s prowess over a wide range of uses: city driving, on low grip or snow-covered surfaces and on the track. Performance aside, Maranello´s latest model also offers standards of passenger space, comfort, in-car spec and equipment previously unheard of in such a high-performance car. It can comfortably accommodate four people and their luggage, thanks to the best cabin space and boot capacity (450 litres extendable to 800) figures in its category, including four-door cars.
|
The FF - an acronym for Ferrari Four (four seats and four-wheel drive)
- ushers in an entirely new GT sports car concept. A decisive break with
the past, the new car represents not so much an evolution as a true revolution.
Designed by Pininfarina, the shape and proportions perfectly interpret the FF´s harmonious blend of sporting DNA and extraordinary usability. A vast array of personalisation options and accessories has been developed for the FF. These include six model-specific exterior colours and sumptuous interior trim incorporating specially selected and treated aniline leather. The FF, which will make its official debut in occasion of the upcoming Geneva Motor Show, is presented today with the first three photos from a dedicated shoot by Giovanni Gastel.
|
||
Alfa Romeo Spider | Pinin Farinas bidrag till 100-årsjubileet |
||
Alfa Romeo fyller 100 och legendariska karossmakarna Pininfarina fyller 80. Därför kan vi på den åttionde bilsalongen i Genève beskåda ännu ett mästerverk från Pininfarina, baserat på en Alfa. En spider förstås. En modern och extremt avskalad tolkning av Alfaklassikern Spider från 60- och 70-talet är Pininfarinas present till hundraårsfirande Alfa Romeo. Det har gått 80 år sedan Battista "Pinin" Farina grundade det numera legendariska karossbyggarföretaget i Turin. Samtidigt fyller företagets mesta samarbetspartner Alfa Romeo etthundra jämnt. Självklart bjuder Pininfarina på en present som verkligen inte behövde något omslagspapper: den extremt linjesköna roadstern "2uettotanta" (som uttalas med ett D i början). Pininfarina har ritat och byggt många vackra bilar åt Alfa under årens lopp, och en var Duetto, som också kallades bara Spider, från 1966. Den blev världskändis genom filmen The Graduate (Mandomsprovet) 1967, där den kördes av Dustin Hoffman i huvudrollen. En ren skönhet, eller hur? Hundraårspresenten 2uettotante är en hyllning till just Alfa Spider, som tillverkades i fyra generationer fram till och med 1993. Under hela den tiden ändrades designen ganska försiktigt, och grundmekaniken förblev densamma, med längsmonterad motor framtill och bakhjulsdrift. Motorn i Spider var under flera år på 1,6 liter, men även mindre och större maskiner användes under modellens 27-åriga levnad. Renare förarplats är svårt att tänka sig. Småinstrumenten till höger följer Alfatraditionen och växelspaken är stubbkort. En variant av Spider mellan 1967 och -69 kallades 1750 Veloce (trots att motorn var på 1,8 liter) och dagens konceptbil 2uettotante hedrar också denna i och med att den nya motorn (med turbo) är på 1,75 liter och alltså kan kallas 1750. Mycket mer avslöjar inte Pininfarina om det tekniska hos skönheten. Vi får dock veta att den här 420 cm lång, 180 bred och 128 hög. Axelavståndet är 250 centimeter. Det är allt, enligt pressmeddelandet. Lysdioder är den nya tidens bakljuslampor, liksom i strålkastarna framtill. (Valda delar av Björn Bergmans text) |
|||
Porsche 918 Spyder | Surprise!! | ||
Som huvudkraftverk, placerad strax framför bakaxeln, återfinns en högvarvig V8 som ger 500 hästkrafter. Porsche säger att det är en vidareutveckling av den 3,4-litersmotor som tidigare har suttit i racingbilen RS Spyder. Baktill har Porsche även placerat litiumjonbatterier och en elmotor. Motor nummer tre hittas vid framaxeln och tillsammans ger de båda elmotorerna 218 hästkrafter. Och hur fungerar det hela?
|
Förvåningen slår som en slägga i bilvärlden. I en bransch som är känd för att aldrig kunna hålla en hemlighet har Porsche lyckats undanhålla ett koncept. Supersportbilen 918 Spyder som företaget nu drar skynket av har aldrig tidigare synts - och den kombinerar häftig prestanda med otroliga förbrukningssiffror. Tyska tillverkaren Porsche har lyckats med det dubbla konststycket att 1: lura bilspioner och få en ostörd officiell premiärvisning 2: Kombinera supersport med miljöeffektiv bränslesnålet. Nya modellen 918 Spyder kommer att synas på Genévesalongen och trots att utseendet är slående blir läsningen av faktabladet än mer intressant. Materialvalen är exklusiva och en kolfiber, aluminium och magnesium konstruktion av monocoquen gör att Porschen endast får en vikt på 1 490 kilo. Vad då endast? Jo med tanke på att 918 bär på tre motorer och ett gäng batterier blir vikten imponerande. Bilen visas nu på Genévesalongen och vi får se i när, hur och om bilen kommer i produktion. Det som interiörbilden skvallrar om är ändå hur framtida Porschar kan komma att få sin instrumentering. Missa inte heller filmen nedan.
Den här kombinationen ger en spännande läsning när man kommer till siffrorna. Sprinten 0-100 km/h ska avklaras på 3,2 sekunder och topphastigheten ligger på 320 km/h. Porsche anger även att Spydern ska ta sig runt Nürnburgrings nordslinga och där ha en varvtid på något under 7 minuter 30 sekunder. Men det är nu det blir riktigt intressant. Trots dessa häftiga prestandasiffror ska 918 Spyder ha en förbrukning på 0,3 liter milen och ett utsläpp på smått otroliga 79 g/km. Självklart går det inte att göra våldsamma 3,2 sekunders accelerationer dagen lång och tro att förbrukningen hamnar på 0,3. Utan de båda siffrorna är fås genom olika inställningar. Bilen har en liten knapp med vilken föraren kan ställa in drivlinan i fyra olika lägen. E-drive innebär helelektrisk färd och med denna vald ska 918 Spyder kunna köra upp till 25 kilometer innan det är dags att hitta ett eluttag. Hybrid är nästa steg upp och nu har V8:an kopplats in, fortfarande ligger fokus på att hålla bränsleförbrukningen nere. Sport Hybrid kommer som ytterliggare ett hack upp och nu får man prestanda, men fortfarande finns det tankar om bränsleekonomi. I det sista läget, Race Hybrid, är alla tankar på bränslekontot kastade bortglömda och nu tas full kraft ut ur alla tre motorerna och om man inte helt kört slut på batterierna kan man även lyckas få en kort elektrisk boost vid exempelvis omkörningar. (Text: Felix Börjesson) |
||
Ferrari goes Green! | Ferrari 599 GTB HY-KERS | ||
Även Ferrari vill bli grönare
och man gör det på bästa sätt: bättre prestanda
samtidigt som utsläppen minskar. Det 100 hk starka hybridpaketet väger
bara 40 kilo och förvandlar 599 GTB till elbil. Förbrukningen
sjunker med hela 35 procent.
Att hybridbilar och miljöhänsyn måste resultera i präktiga
och tråkiga upplevelser bakom ratten är ingen naturlag. På
den här sajten har vi både provkört och berättat
om flera trevliga undantag. På Genève-salongen står
just nu ett av de största utropstecknen utställda: Porsche 918
Spyder Concept som kan sätta 7:30-tider på Nürburgring
och ändå inte ge mer än 70 g/km i koldioxidutsläpp
vid vardagskörning. |
|||
Ferrari 599 GTB HY-KERS är ännu
så länge ett "koncept" men som vi kan se av bilderna
är det inget experimentbygge utan något som vi förmodligen
ganska snart kan få se i serieproduktion. Vad 100 extra hk kan innebära
för prestandasiffrorna går Ferrari inte in på. Men de tester
man själva utfört visar att mycket bränsle kan sparas i stadstrafik,
där en sportbil är som mest ineffektiv med sin högvarviga
motor. Eftersom EU-cykeln för bränsleförbrukning till stora
delar utgörs av "stadskörning" blir det också
en stor förbättring: cirka 35 procent lägre siffror. |
Litiumjonbatteriet har arrangerats
som två platta paket och placerats under bilen. Sammanlagt väger
hela hybridpaketet 40 kilo men genom den smarta placeringen sänks
tyngdpunkten jämfört med en vanlig 599 GTB. Elmotorn ger som
mest 100 extra hk och det innebär att Ferrari mer än väl
uppnått sin interna målsättning att varje extra "miljökilo"
som läggs på bilarna ska ge minst en extra hk. |
||
Nya Ferrari 458 Italia | Efterträdaren till F430! | ||
Ferrari släpper alla uppgifter om nya
Ferrari 458 Italia. Mittmonterad V8-motor på 4,5 lit cylindervolym
562 hp. Mest intressant är den 7-växlade E-drift och F1- Traction control i kombination med magnetiskt inställbar fjädring/dämpning garanterar suveräna kurvegenskaper ... Michael Schumacher har varit behjälplig vad gäller bilens förmåga på bana. |
|||
Ferrari California | Cabriolet med upp-/nedfällbar hardtop byggd helt i aluminium ... | ||
Ferrari har släppt de första bilderna på Ferrari California
som är en 2+2 sitsig cabriolet med upp-/nedfällbar hardtop. Chassi och kaross är konstruerad helt i aluminium i linje med Ferraris senare modellprogram. Bilen drivs av en helt ny V8 motor på 4,3 liter och 460 hk vid 7500 rpm. Motorn är monterad “mid-front”. Växellådan är 7-stegad med dubbelkoppling och kopplad till motorn via en transaxel. Ferrari California utrustas med samma F1-Trac system som Ferrari 599 GTB Fiorano. Brembos karbonkeramiska bromsar är standard. Ferrari California kommer att presenteras under Paris Motor Show senare i år. |
|||
Bilsalongen i Geneve 2006 Nya Ferrari F599 GTB |
Ny stor Gran Turismo från
Maranello ... Ferrari 599 GTB |
||
Ferraris Vice VD, Amedeo Felisa lät i samband med Detroit Motor Show meddela att man inom kort kommer att presentera ersättaren till fabrikens stora 12-cylindriga Maranellomodell nämligen Ferrari 559 GTB (Gran Turismo Berlinetta). Ferrari 550 Maranello introducerades 1996 och fick en större uppgradering för c a två år sedan genom modellen 575 Maranello som bl a kunde väljas med F1 växlingsautomatik. Bilen, som av många experter ansetts vara en av världens förnämsta Gran Turismo-bilar, har under åren tillverkats i totalt 5700 exemplar. Den allra senaste versionen kom med modellen Superamerica som är en Spiderversion med ett innovativt ”rullande fotokromatiskt glastak. Tillverkad i en mycket begränsad serie. Men nu ska Maranellomodellen alltså ersättas helt av Ferrari 599 GTB. Den nya bilen blir Ferraris motorstarkaste serieproducerade modell någonsin. Ferrari 559 har försetts med den 5999 cc V12-motor som f n sitter i supersportbilen Ferrari Enzo Ferrari 559 är en ny, tvåsitsig, front/mittmotorkonstruktion, byggd helt i aluminium. Design: Pinin Farina. Ferrari betonar att man har utnyttjat all den kompetens och det teknologiska nytänkande som man har förvärvat under de senaste åren. Den nya bilen blir sannolikt starkast i klassen med effektuttaget 620 hk vid 7600 r/m. Bilens vikt/effektförhållande blir enastående 2,6 kg/hk! Ferrari 599 GTB kommer att visas officiellt för första gången under Motorsalongen i Geneve den 28 Februari 2006. Tills dess får vi ge oss till tåls … |
|||
Bilsalongen i Frankfurt 2005 |
|||
Jaguar premiärvisar sin nya XK-modell på motorsalongen
i Frankfurt Den nya generationen bilar är byggda i viktreducerande material som aluminium och magnesium. De nya bilarna påstås vara överlägsna sina föregångare på de flesta plan. Precis som hos flygplan limmas och nitas karossen vilket gör nya XK nästan en tredjedel styvare än föregående modeller. Det gör också att förhållandet melIan effekt och vikt har förbättrats avsevärt. Trots mer teknikinnehåll väger bilen endast 1 595 kilo, vilket är betydligt mindre än dagens modelI och även mindre än hos de närmaste konkurrenterna. Säkerheten är hög for såväl passagerare som fotgängare. De senare skyddas av en helt ny teknik som Jaguar kallar "pedestrian deployable bonnet". Denna innebär att vid en kollision med en fotgängare så reser sig motorhuven uppåt och bort från dess bakre kant. Detta sker på några millisekunder och skapar därmed en säkerhetszon melIan motorhuven, motorn och andra hårda områden under huven vilket bedöms minska risken för personskador. Designmässigt följer de nya bilarna samma linje och stil som hos Jaguars konceptbil ”Advanced Lightweight Coupe” som visades i Detroit i januari i år. I övrigt har man format XK i vanlig Jaguartradition med rena, sofistikerade linjer samt med en sportig och modern attityd. Bekvämlighet for förare och passagerare har också prioriterats, bland annat möjliggör Smart Key-systemet att bilen kan låsas upp utan nyckel, samt startas enbart med hjalp av en startknapp - det räcker att du har din Smart Key i fickan eller i väskan. Informationsdisplayen i instrument-panelen uppdaterar föraren bland annat om val av växel, varnar för lågt däcktryck samt instruerar vid satellitnavigering om bilen är utrustad med sådan. Med pekskärmen på sju tum ställer man in klimatanläggning, radio/cd, navigation, telefon, m m Den kompakta V8-motorn pa 4,2 liter ger 298 hästkrafter och är baserad på den motor som satt i sista generationen XJ. Den har dock utvecklats med bland annat ny bränsleinsprutningsteknik. Det maximala vridmomentet ligger på 411 Nm vid 4 100 r/m och den elektroniskt begränsade topphastigheten är 250 km/h. Från stillastående till 100 km/h ska kunna klaras på 6,2 sekunder". Den 6 växlade automatlådan är ny och med sekventiell
växling. Nya Jaguar XK börjar säljas i början av 2006 och de nya priserna kommer att delges i anslutning till lanseringen. |
|||
Bilsalongen i Detroit 2005 Ferrari 575 Superamerica |
|
||
Ferrari 575 Maranello blir cabriolet på
tio sekunder när nya modellen Superamerica presenteras på Detroitsalongen
i januari. Taket gör en baklängesvolt och landar ovanpå
bagageutrymmet.
|
|||
Första bilderna på
Ferrari 430 |
|
||
Nya F430 är komponerad med utgångspunkt från F360. "Hela
bilen" är byggd i aluminium ... Keramiska bromsar finns som tillval. F430 Spider kan förväntas under 2005. |
Maranello, 24. August 2004 – Mit dem F430 präsentiert
Ferrari einen Wagen der neuen Generation der 8-Zylinder-Triebwerke. Der
F430 - der die mit dem 360 Modena begonnene Entwicklung hinsichtlich der
Aluminium-Technik fortsetzt, wobei selbstverständlich auch all die
gewonnenen Erfahrungen genutzt werden – besitzt eine Reihe an Neuerungen,
die direkt aus den Formel 1-Fahrzeugen von Ferrari abstammen.
Zu diesen Innovationen - die weltweit zum ersten Mal in einen Straßenwagen integriert wurden – zählen: Ein elektronisch gesteuertes Differential (E-Diff) und die am Lenkrad angebrachte Kontrollvorrichtung der Systeme, die für Steuerung der Fahrdynamik des Wagens verantwortlich sind und die von den Piloten der Scuderia für gewöhnlich ‘Manettino’ genannt wird. Doch der F430 zeichnet sich auch durch ein kompaktes und leichtes 90° V8-Triebwerk, mit 4,300 cm3 Hubraum und 490 PS, aus, das eine spezifische Leistung von 114 PS pro Liter Hubraum zur Verfügung stellt, was bedeutet, dass diese neue Berlinetta aus dem Hause Ferrari ein Verhältnis Gewicht/Leistung von 2,8 Kg/PS aufweist. Die Bremsanlage ist auch in einer Ausfühgung mit Karbo-Keramik-Scheiben erhältlich, was eine maximale Bremsleistung auch nach starker und langer Beanspruchung sicherzustellen vermag. Die aus der Formel 1 stammende Schaltung verringert die Verzögerung der Schaltvorgänge auf bis zu 150 Millisekunden, wodurch der Fahrer in der Lage ist, das Maximum der Fahrleistungen des Wagens herauszuholen (Beschleunigung von 0 auf 100 km/h in vier Sekunden; Höchstgeschwindigkeit von über 315 km/h). Hinsichtlich der Aerodynamik kommen schließlich die neuesten Erkenntnisse aus dem Rennbereich zum Tragen, wobei der F430 mit einem flachen Unterboden sowie einem ausfahrbaren Spoiler versehen ist, der den Andruck des Wagens zu erhöhen vermag. Offiziell wird dieser Wagen aus dem Hause Ferrari im kommenden September
im Rahmen des Pariser Automobilsalons der Öffentlichkeit vorgestellt.
|
||
Bilsalongen i Detroit
2004 Ferrari 612 Scaglietti |
|
||
Första bilderna på
nya Ferrari 2+2 ... |
Design: Pinin Farina |
||
The Ferrari 612 Scaglietti is the
perfect marriage of sporty thoroughbred Ferrari berlinetta performance
and excellent onboard comfort for four occupants. |
|||
Nya Maserati
Quattroporte... |
Design: Pinin Farina |
||
Maserati Quattroporte for 2004 - first pictures and details The Quattroporte marks the triumphant return of Maserati into the luxury saloon market.Alongside the Coupe and Spyder, this flagship model is a new interpretation of the high performance, luxury Italian saloon first unveiled by Maserati back in 1963. The revolution in the classic architecture is thanks to the positioning of the engine behind the front axle and the use of a sports-derived transaxle rear-mounted gearbox in unit with the differential. The result: an ideal weight distribution for optimal roadholding and handling balance. The new Maserati Quattroporte will make its UK debut in spring 2004. Text: MaseratiPhotos: Maserati
Fifteen bodywork colours, three types of wood (rosewood, mahogany, and briarwood), 10 shades of leather and a wide range of specific options mean a high degree of personalisation using the very best of Maserati's trademark Italian taste and design.
|
The new car is the fifth generation sporting the Quattroporte name. The values remain unchanged. A unique prestige automobile that combines performance, style and elegance. Pininfarina's masterful styling underlines the pleasure of possession with an extraordinarily spacious cabin, while the possibility of personalisation down to the smallest detail declares the importance of choice.
|
||
The new Quattroporte also boasts some impressive vital statistics:Engine: 400 bhp, 4.2-litre 32-valve Maserati V8 Performance: maximum speed in excess of 170 mph Dimensions: length 5052 mm, width 1895 mm, height 1438 mm, wheelbase 3064 mmSuch performance capability coupled with its distinctive styling, makes the Quattroporte the choice for those seeking true individuality. The sophisticated electro-hydraulic gearbox is fully automatic, but allows the driver to opt for a sportier gearchange by selecting the manual setting and using the steering wheel-mounted paddle shifts. |
|||
Aston Martin DB9 | |||
Engine: All alloy quad overhead cam, 48valve 5935cc V12. Compression ratio 10.3:1.Visteon engine management controlling fuel injection, ignition, diagnostics and misfire detection system. Stainless steel by-pass valve exhaust system. Power: 450 bhp @ 6000rpm Torque: 420 lb/ft at 5000 rpm Transmission: Shift by wire six speed auto transaxle. Six speed manual transaxle.Limited slip differential. Final Drive Ratio 3.15:1 (auto) 3.54:1 (man) Body: Two door coupe body style with 2+2 seating. Extruded aluminium bonded monocoque. Aluminium and composite skin panels. Extruded aluminium door side impact protection beam. Suspension: Front: Independent aluminium double wishbone incorporating anti-dive geometry. Coil over aluminium bodied monotube dampers and anti-roll bar. Rear: Independent double aluminium wishbone, coil over monotube dampers and anti-roll bar. Steering: ZF Rack and pinion, servotronic speed sensitive power assistance 3.0 turns lock to lock. Column tilt and reach adjustment.
|
Brakes: Front: Ventilated grooved steel discs 355mm diameter with alloy four piston Brembo monobloc calipers. Rear: Ventilated steel discs 330mm diameter with four piston monobloc calipers and separate handbrake caliper.Conti Teves stability control system including anti-lock braking activation system (ABS), electronic braking distribution (EBD), traction control (TC), electronic brake assist (EBA) and dynamic stability control (DSC). Wheels and tyres: Unique lightweight aluminium alloy wheels 8½J x 19 (front), 9½J x 19 (rear), Bridgestone REO 50 235/40 ZR19 tyres (front), 275/35 ZR 19 (rear) Dimensions: Wheelbase: 2.660 mmLength:4.697 mm Width: 1.875 mm Height: 1.318 mm Kerb weight: 1710 kgs (Man)/1760 kgs (Auto) Acceleration: 0 - 60 mph (Manual) 4.7 secs0 - 60 mph (Automatic) 4.9 secs0 - 100 km/h (Manual) 4.9 secs0 - 100 km/h (Automatic) 5.1 secs0 - 100 mph (Manual) 10.8 secs0 - 100 mph (Automatic) 10.9 secs Top speed: 186mph/300kmh Price & availablity: In the region of £100,000.To be officially launched at the Frankfurt Show - September 2003. |
||
Alfa Romeo 8c Competizione | |||
Daniele Bandiera, President of the Alfa Romeo Business Unit, presented an exciting concept car to the international press. It is called the '8c Competizione' and it joins the other important novelties displayed on the Alfa Romeo stand at the 60th Frankfurt International Motor Show: the new Alfa 166 (also having its world preview), the Alfa GT, the new 156 and Sportwagon, and the GTV and Spider models with their recently revamped styling and features. Designed and developed at the Alfa Romeo Style Centre, this prototype will become a true brand icon, evoking a great sports car tradition of which the name is part. The 8c Competizione combines this brilliant performance with extraordinary roadholding and the handling of a true thoroughbred. The merit goes to the dual wishbone suspension at front and rear, which ensures extremely enjoyable handling, combining the control you would expect of front-wheel drive with an exceptionally sporty drive and pinpoint response, which are particularly important on mixed routes. We must underline that Alfa Romeo chose rear-wheel drive on the 8c Competizione to support the exuberant engine and to deliver truly unbeatable emotions.
|
ENGINE position - front, longitudinal no. of cylinders - 8 in 90° V timing gear - two overhead camshafts per row no. of valves - 4 per cylinder turbocharging - volumetric compressor capacity - 4244 (92 bore x 79.8 stroke) max. power output - over 400 bhp at 7000 rpm peak torque - over 45 kgm at 4500 rpm TRANSMISSION gearbox - mechanical 6-speed position - rear axle drive - rear wheel CHASSIS front suspension - dual wishbone rear suspension - dual wishbone front brakes - floating ventilated disc 380x34 mm rear brakes - fixed ventilated disc 330x28 mm front tyres - 245/40 R 20" x 8.5" rear tyres - 275/35 R20" x 10" DIMENSIONS - WEIGHT wheelbase - 2595 mm front track - 1610 mm rear track - 1580 mm length - 4278 mm width - 1900 mm height - 1250 mm weight empty - approx. 1500 kg fuel tank capacity - 90 litres PERFORMANCE top speed - over 300 km/h 0-100 km/h - 4.5" Text/Photos - Alfa Romeo |
||
På motorsalongen
i Geneve visar Ferrari |
Nya "Challenge Stradale" |
||
Bilen, som är baserad på Ferrari
360 Modena, är lackerad i Motorn är samma V8 på 3586 kubikcentimeter och 400 bhp som Vikten har reducerats avsevärt, avfjädring och dämpning har styvats upp, bromsarna förbättrats samtidigt som bilen försetts med ytterligare aerodynamiska hjälpmedel. Bilen är försedd med F1 växlingsautomatik. |
|||
Lamborghini visade sin
nya "Gallardo" |
The new Lamborghini, debuting in Geneva, carries the name of the 18th century breeder of fighting bulls; Francisco Gallardo. At that time he was responsible for producing a particularly warlike animal, whose bravery, strength and aggression has been seen by the Italian supercar manufacturer to personify all the qualities of their latest car; the Gallardo. |
||
|
|||
As
a high speed sports car the Gallardo will set new yardsticks in its market
sector: a genuine sports car, but one that is nevertheless suited to the
rigours of everyday life. The engineers were expected to produce a car
with the highest comfort and practicality, without compromising the traditional
virtues of ultimate Lamborghini performance. The result is a compact (4300cm
long), high speed two-seater with a maximum speed of over 300 km/h. |
The design is optimised to ensure the best packaging of chassis, engine, gearbox and transmission. The Gallardo is powered by a 5-litre V10 motor, with 500 HP and a maximum torque of 510 Nm. The power is transmitted to the permanent all-wheel drive via a six-speed transmission. Text & Photos: Lamborghini |
||
Nya Ferrari "Enzo" |
Ferraris nya supersportvagn heter Enzo Ferrari |
||
|
|||
Nya Alfa Romeo Brera |
Studie av Giorgetto Giugiaro |
||
Alfa Romeo Brera Motor: V8 Volym: 4 244 cc Effekt: 400 hk/7 000 varv Transmission: Manuell 6 växlar Längd: 439 cm Bredd: 189 cm Höjd: 130 cm. Vill Du läsa mera .... | |||
Nya Maserati Coupé |
Den här bilen kommer att presenteras på Bilsalongen i Detroit inom kort som ett led i Ferrari-Maseratis satsning på den amerikanska marknaden ... |
||
Allmänt Den nya coupén har designats av Italdesign - Giorgio Giugiaro. Även om likheten med 3200 GT är slående så är detta en helt ny bil. Bilen har getts ett ännu mer muskulöst utseende samtidigt som innerutrymmena har förbättrats. Motorn är en i samarbete med Ferrari nyutvecklad V8 på
4,2 liter. Den nykonstruerade växellådan (-orna) är placerade
integrerade med bakaxeln (transaxelsystem). Detta ger bilen en ännu
bättre viktfördelning än den tidigare coupén. Se
vidare Maserati Spider nedan.
|
Tekniska data, m m Motor: 4,2 liter V8 Cylindervolym: 4 244 kubikcentimeter Effekt: 287 kW/390 hk vid 7 000 varv per minut Max vridmoment: 451 Nm vid 4 500 varv per minut Växellådor. Sexväxlad manuell eller Sexväxlad Semiautomat Längd: 4523 mm Bredd: 1822 mm Höjd: 1305 mm Tomvikt: 1680 kg Topphastighet: 285 km/tim (manuell växellåda) |
||
Maserati
Spyder Spyder GT Spyder Cambiocorsa Nya Maserati Spyder kommer att presenteras officiellt på Frankfurts internationella Bilsalong den 11/9 2001. Även om likheten med 3200 GT är slående så är detta egentligen en helt ny bil. Så t ex är bilen c a 21 cm kortare än coupémodellen. Bilens design har gjorts och förfinats av Italdesign - Giugiaro. Motorn är en V8 på 4,244 liter utan turbo som ger hela 390 h vid 7000 varv/minut. Vridmomentet är max 451 Nm eller 46 kgm. Växellådan, som är en nykonstruktion med elektronisk automatik (Cambiocorsa racing gearbox - F1), har försetts med transaxel och är nu sammanbyggd med bak-axel och differential. Fyra arbetssätt/lägen kan väljas: Normal, Sport, Auto och Low Grip. Lägena ger möjlighet att välja olika karaktär på bilen genom att koppling gjorts genom elektronisk avkänning och styrning av fjädring/stötdämpning, antispinnsystem, bromsar, etc. Bilens fjädring/stötdämpning, det s k Skyhook-systemet är ett helautomatiskt system, ursprung-ligen konstruerat av Mannersmann-Sachs, innebär att ett antal olika sensorer känner av de krafter och förhålladen som påverkar bilen och på grundval av detta blixtsnabbt räknar ut och verkställer optimala inställningar på systemet. Bilens bromssystem är utvecklat av Brembo och är försett med ABS antilock- och EBD brake effort distribution system.
|
|
||
TECHNICAL FEATURES Length 4,303 mm 169.4 in *Cambiocorsa version 1,730 Kg / 3,814 lb |
|
||
Ferrari Barchetta5,474 l V12- motor - 485 HK/568,5 NM
|
|
Porsche Carrera GT5,5 l V10 motor - 558 HK/600 NM
|
Unbelievable sound ... |